21 Temmuz 2016 Perşembe

Vişnenin tuzlu teri; Terletme

Şurup tarifi bilmem. Bozcaada’nın gelincik şurubunu tattıktan sonra gelincik şurubu yapmaya niyetlenmiştim. Etraf gelincik doludur zira baharda. Ama gelincik toplamak için bol zaman gerek. Hala toplayacağım o geziden beri. İnanıyorum, bir gün gerçekleşecek  gelincik toplama ve sonrasında yapraklarının dibindeki siyah lekeleri makasla kesip, kaynatıp şurup yapmak gerçek olacak. Davetlisiniz şimdiden tatmaya, yazayımJ)

Belki ilkokulda bile değildim. Çok küçüktük. Ama yine en az beş, altı yaşlarındaydım. O yaz teyzemlerin çiftliğindeydik. Ereğli’de. Eniştemin kardeşlerinin çiftlikleri hep yan yana. İçinden dere geçerdi.

Düğündü, dernekti yol düşer  bazen yazın ortasında çiftlikteki onca işi bırakıp Ereğli’ye. Birlikte gitmiştik o uzun yolu. Kocaman bahçe içindeki o eskilerin pencereleri demir parmaklıklı, kocaman demir kapılı, örme taş duvarın üzerinde demir parmaklıklar olan  şimdinin yazlıklarını andıran o eve.

Evin koca bahçesi meyve ağacıyla dolu. Vişneler, dallarda koyu renkleriyle sallanıyor. Tam vişne çürüğü o renk. Kimi kuşlar dallara konup bizi yetikliyor vişnelere dadanmadan önce. Çocuklar da vişneden bahsediyor. Vişne  ile bir şey yapmaktan söz ediyorlar.

Hepsi de Ereğlili. Söylediklerini anlamıyorum. “Terletme” yapmaktan bahsediyorlar. Ev sahibinin oğlu eve koşup, elinde konserve  kavanozlarını andıran birkaç kavanozla  dönüyor.

Kavanozların kapakları açılıyor. Vişne ağaçlarına bir çırpıda tırmanılıyor. Toplanan vişneler yıkanmıyor bile. Ne ilaç var üzerlerinde ne de ilaç artığı. Hiç duyulmadık kavramlar bunlar henüz. Ellerimizden bile temiz neredeyse dallarından sarkan vişneler.

Vişneler kavanoza doldurulduktan sonra üzerlerine bolca tuz dökülüyor. Sonra başlanıyor çalkalanmaya. Kavanoz, aşağı yukarı sallandıkça vişneler suyunu veriyor, tuzu emiyor. Çalkalama işlemi çok uzun. Yorulan, diğer çocuğa veriyor ve çalkalamaya o devam ediyor.

Belki yarım saatlik çalkalama sonunda neredeyse tuzlu vişne suyuna dönüşüyor  kavanoza doldurulmuş vişneler. Ve vişnenin tuzla erimiş hali olan terletmeden ilk kez tadan benim gibi çocuklar için bu tat, unutulacak bir şey değil. Hatta sonradan içinde terletme tarifi içerecek bir öykü olacağı kesin bugünkü gibi.
(Her hakkı saklıdır)
Ayşei Yasemin YÜKSEL (Acemi Demirci), 21.07.2016, 21:23
Acemi.demirci@yahoo.com.tr;@AcemiDemirci

Paylaş :

18 yorum:

  1. Vayyyyyy süpermişşşş 😍😍

    YanıtlaSil
  2. Millet çalkalarken yorulup terlediği için mi adı terletme acep :) Türk kadınından korkulur ha, neyi bulsa suyunu çıkarıyor :) ❤

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel bir yorum bu Emine :)) Terletmeyi terletecek cinsten :)))) Çok sevgiler.

      Sil
  3. Terletme daha önce hiç duymamıştım. Tuz ve vişne çok ilginç geldi. Tarifini içeren öyküsünü merakla bekleyeceğim yasemin. Bu arada elma şekerleri nefis görünüyor. Çocukluğumu hatirladim😄. Sevgilerimle 💕💕

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çocukluktaki bir tadı anlattığım için seçtim elma şekerlerini. Sevgilerimle Zehracım :)

      Sil
  4. Tuzlu vişne suyu mu :) Valla ilk defa duydum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yöresel. Konya Ereğli'sine özgü. Orası hep çiftlikti. Bir roman çalışmam var. Bitti. Hem de yedi sekiz yol önce. Bekliyor bir kenarda :)) )Kahramanlarım değil belki; ama ortamım o çiftlik romandaki.

      Sil
  5. Vişne suyunu çok severim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu çok başka. Şekerlisi de çok güzel. Bu müthiş bir şey :) Eminim çok severdin bunu da :)

      Sil
  6. Sen ne güzel tatlar bulursun
    Gewzsen anadoluyu...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu yorum ne güzel böyle :)))) Bulurum, tat, kalıntı, dokuma, deyiş, masal, nakış, adet... Kaçmazdı gözümden :)

      Sil
  7. Vişne zamanı... Tat alan var mıdır bilemiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olmasını umarım. Hüdaydalı selamlar :)

      Sil
  8. iyiymiş. :) gelincik şurubu hiç duymadım içmedim. bulucam :)

    YanıtlaSil
  9. Rengiyle, tadıyla bambaşka gelincik şurubu. Benim için de bir yudum lütfen, bulursan :)))

    YanıtlaSil
  10. Gelincik-vişne şurubu hatta reçeli bizde de yapılır ama vişne tuzlamasını bende hiç duymamıştım. Gerçekten tadını merak ettim.

    YanıtlaSil

İzleyiciler

En çok Okunanlar

Arsiv

Follow by Email

Toplam da

Copyright © Acemidemirci