21 Temmuz 2016 Perşembe

Yemek bloglarının müsaadesiyle :)

    -Hiç aklımda olmayan yazı-

Bir arkadaş  buluşmasında. Ağaç kütüğünden tabak.
Meğer herkesin sarmalardan yana sıkıntısı varmış. Haklılar. Bilmez miyim :)

Lahanası olsun yaprak sarması olsun birkaç işlemlik bir uğraş sonucu ortaya çıkan yemekler. Toplanmaları, alınmaları, yıkanmalarından bahsetmeyeceğim bile. Ki sebze yıkamak  için çok vakit harcanıyor. Sirkeli suda bekletilecekler var, tuzlu suda bekletilecekler. Yemek yapmak kadar bu işlem de emek ve zaman istiyor. Ama yapmalı. Kaçınmamalı.
Tokat, ama Tokat kebabı olmayan bir kebap.


Lahanalar ya da yapraklar kaynar suda yumuşatılır. Lahanaların odunsu damarları alınmalıdır ki sarmal hale gelebilsin. İç hazırlamak gerek bu arada. Tüm bunlar zaman alır.  Anadolu'da komşular topluca sararlar yaprakları, lahanaları. Zeytinyağlı da olabilir etli de.


Gürcistan.
Bugün çok sık  sarma yapacak vakit bulunamaması nedeniyle sarmaya hasret kalındığını dinledim kabak çiçeği dolması yazımı okuyanlardan. Bana da hazır sarmalardan alıp almadığımı sordular. Çeşitli yollarla.


Kolay kolay hazır yemek almam, almaya yanaşmam. Yemek yapmak elimizden geliyor sonuçta. Ayrıca ben kendi yaptığım yemeklerin lezzetini daha bir beğenirim. Narsist de değilim üstelik. Ama öyle.

Haçaburi, Gürcistan.
Sarma zor iş. Ama yine de lahana sarmasının bir türünü yapıyorum diye anlattım arkadaşlarıma. Yani lahana sarmasını tek tek lahananın yapraklarımı sararak değil de tulum dolma mı diyeyim öyle bir dolma yapılabiliyor. Ve şunu da eklemeliyim bir ölçü şundan, bir ölçü bundan  değil, anne usulü ya da anneanne usulünü benimsemiş  olarak göz kararıdır benim ölçüm.



Hınkal, Nahçıvan.
Nasıl mı, anlatayım. Bir küçük lahana yani iki avucunuzu yan yana açarak bir araya getirin o büyüklükte ya da biraz daha büyücek  bir lahana almalı önce. Lahana yassı olursa tercihim ve göbeğine basınca yumuşak olmalı.


Sapı kesilip dikkatlice dışta bir parmak kalınlıkta yaprak kalana dek içi oyulacak. Onlar sonradan salata olarak iyi gidiyor.


Bildiğiniz etli sarma içi hazırlanacak ve  iç, lahanaya doldurulmadan önce lahananın pişeceği tencerede eritilmiş tereyağı içine akıtılıp harcın yumuşak olması sağlanacak.


Nahçıvan'dan gelme kuşkonmaz otu.
Dibinde tereyağı erimiş tencerenin en altıma yuvarlak halde kalınca domates dilimleri bir sıra dizilecek. Üstüne yuvarlak ve kalınca soğan halkaları. Onun da üstüne havuç dilimleri uzunlamasına doğranacak. Sonra içi doldurulmuş lahana, oyuk kısmı havuçların üstüne yani alta  gelecek şekilde ters konulacak. Suyunu filan siz bilirsiniz.


En sonunda pişecek sarma değil de lahana dolması. Ocağın altını kapatmak unutulmayacak J Masaya gelince de önce görüntüsüyle gözler doyacak sonra havuç baklava dilimi gibi kesilip tabağa koyulacak. Gerisi afiyetle yemeye kalıyor.


İşte böyle… İstenirse lahana sarmasız kalınmıyor, biraz havuç baklava şeklinde olsa da.
(Her hakkı saklıdır)
Ayşei Yasemin YÜKSEL (Acemi Demirci), 21.07.2016, 19:28

Paylaş :

32 yorum:

  1. Offfff bir de bol acılı olacak ki şöyle sıcak sıcak yana yana yenecek of ki ne offfff . Çok tok olmama rağmen olsabir tencere yiyecem o derece

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğendiysen bir de "terletme" tarifi vereyim. Senden hep okurum şurup tarifi. Belki o da hoşuna gider. Hemen yazıyorum onu da.

      Sil
    2. Ayyy ne güzel olurrr 😉

      Sil
    3. Resimleri seçip yayınlıyorum hazırladığım yazıyı :)

      Sil
  2. Hem pratik, hem leziz, hem de görsel! Daha ne olsun ki... Ayh dur ağzımı sileyim, suyu aktı da :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Emindim; en az sarma kadar sevileceğini biliyordum :))

      Sil
  3. Ben de o sarma yapamayanlardanım:))zeytinyağlı yaprak sarmayı da, zeytinyağlı lahana sarmasını da çok severim ama ikisini de beceremiyorum, çok canım çekince,hazır aldığım oldu, ama içime sinmiyor nasıl yaptılar? Hijyen koşullarına uydular mı? vs. eline sağlık canım seninkini ilk kez duyuyorum...afiyet bal olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sen mi çıktın yoksa google mı şakacılığını gösterdi yine, seni bir arkadaşı daha göremez oldum İzleyenler'de.

      Hazır zeytinyağlılarda çam fıstığı olmamasını anlarım, çok pahalı bulup koymamakta haklı olabilirler. Ama ne dereotu ne de kuş üzümü yok mesela. Ben fesleğene kadar eklerim harca. Sırf pirinç ile yapıyorlar. Bir de elbette her şeydeki temizlik ve özen. İlk soru o :)

      Sil
  4. Yemek yapma konusunda beceriksiz biri olarak,fotograflardan da becerikli olduğunuzu anlamış bulunmaktayım :)

    YanıtlaSil
  5. Hiçbiri benim yaptığım yemek değil :))) Bir kısmı yurt dışından. Altlarına ekliyorum o halde çoğu yöresel yemeklerin adlarını.

    YanıtlaSil
  6. Anneme yalvarıp yakarıp sonra yiyengiller familyasından olup sarma olayını yapamıyorum. Maalesef Sarma olsun fark etmez hepsi kabulumdur gece gece Mutfağa gitmemek için direniyorum paylaşım harika Yorumuna sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Adı bile yetiyor sarmanın. Bir de Tokat sarması var. Yaprağın içinde nohut, mercimek filan da var harç olarak. Et tok. Ama kemikli et yerleştiriliyor tencerenin dibine onun üzerinde pişiriyorlar. Değişik. Ancak alışkın olanlar daha düşkün. İster zeytinyağlısı ister etlisi olsun en sevdiğimiz yemeklerden galiba. Selamlarım artık yalnızca Hüdaydalı :)

      Sil
    2. Onuda yedim sadece pirinçli olanıda yedim Ermeni usulude bol soğanlı olur Nevşehirli yengem onlar ise kendi yapmış olduğu sucuktan dolma yaparlar ama yani ama ama :) bol acılı Hahahaha son cümleye çok güldüm :) Offf sonrada bu MAYIS NASıl zayıflasın nasıl spor spor diye tepinsin :) bilemedim bu aralar kaçtı ipin ucu :( Daha yemek konuşmayım ben sağlıcakla kalayım :)

      Sil
    3. Tamam, yemek konusu kapandı. Nevşehir konusuna gelince... Yengen anne babana dolayısıyla bize hemşehriymiş. Kapadokyalı.

      Sil
    4. Evet Yengem oralı :) İlk çiçek dolmamı orda yemiş biri olarak burda hiç bir zaman o lezzeti bulamadım. Çok hamarat ve inanılmaz yemek yapıyorlar saygıyla eğilirim :) O zaman senin ellerde lezzetlidir..

      Sil
    5. Evet, benim de elim iyiddir. Hem de çok iyi. Ama aramızda kalsın. Duyulsun istemem :)))

      Kabak çiçeği dolması sanırım Peri Bacaları'ndan yayıldı diğer yerlere. Oraların baş yemeklerindendir. Bir de fasulye kavurması. Annem de çok yapar. Bulunca çiçekleri. Ankara'da bulmak zor. Neden mi? Kabak çiçekleri aynı anda açmaz. Birkaç gün sabah gün doğumu sırasında, güneş görmeden çiçekler, kapanmadan toplanıp biriktirilmeli de ondan. Yani bir kabak çiçeği dolması birkaç günlük sabrın sonunda ortaya çıkıyor.

      Sil
    6. Kabak çiçekleri nazardan saklasın kaynıyor orda yeşili az olan bir memleket olmasına karşın nasıl o yemekler ordan çıkmış bilinmez bunu şaka değil kadınınları çok hamarat taş fırınlarında onlara ait kıymalı ekmek yemiştim. Onuda bilirsiniz o zaman yuvarlak ekmek düşün böldügünde kıymalı ortaya çıkıyor :) Fasulye kavurması Annemlerde yapıyor ama turşudan karadenizli oda Diken ucunu bilirmisin ???

      Sil
    7. Ben orada küçükken yaz tatilleri dışında bulunmadığımdan hep oradakiler kadar iyi bilmiyorum çok şeyi. Ama hep gördüm. Eski evler taştandı, dizi çekiliyor şimdi Asmalı Konak filan diye, arka bahçelerinde kabak dahil çok şey ekilirdi. Kabak çiçeği dolması yapacaklar gün doğmadan, çiçekler kapanmadan iki taneyse iki tane beş taneyse beş tane topla biriktirirdi birkaç gün. Kendine has çok yemeği bar. Mesela borani. Ayva, ey ve pekmezle. İlk duyuşta kulağa çok aykırı; ö malzemeleri duysam tatmazdım; ama bilmeden patates filan sanıp yedim, olağanüstü lezzetti. Sonra kendine has baklavaları, tatlıları harikadır. Yapabilenler varsa. Bir de makarnayı hemen hamur açıp, kendileri ekser ve yapar. Mantı gibi olur.

      Orada çörek çekmek derler bahçedeki ocakta, bakır tepsilerde üzeri çörek otlu çöreklere. Etli ekmek o civarda yaygın. Nereye gitmiştin, Nevşehir'in içine mi, ilçesine mi, köyüne mi? Bizimkiler Aksaraylı.

      Asıl tandırda çömlekte fasulye var ki... Onu çocuklukta yemiştim. Artık tandır filan olmadığından yapılmıyordur sanırım. İnternette İtalyan olmuş bizim Kapadokya fasulyesi. Toskana usulü oluvermiş.

      Kadınları hamarat. Hiiiççç çekmemişim ben onlara :))) İğne oyaları, oyalar, danteller, neler neler yapmazlar.

      Sil
  7. Eşim evde yaparsan gelmem demişti, evlenmeden. Bizde pişmiyor o yüzden ama ben çok severim Acemi Demirci :))

    YanıtlaSil
  8. Evet, lahana sevmeyen özellikle kabuska sevmeyen çok. Mehmet Dedem de askerde çok yemiş. Ve o da eşinle aynı istekte bulunanlardanmış.

    Çok duyarım özellikle yatılı okul ya da benzeri ortanlarda da kabuska denilirmiş. Kabus var ya, korkulu rüya, burada inceltme işaret
    i yapamadım işte korkulu rüya gibi okuyarak kabuska denilirmiş kabuskaya. Ki ben çok severim. Ama kabuskanın yapılışındaki incelik yaplı kaburga ile olmasında.

    YanıtlaSil
  9. Siz arada yemek konusuna girin bence :) Değişik mutfakları öğrenmek, denemek çok güzel. Gürcistan'da haçapuri yerdik ancak koyduğunuz resim bana biraz farklı geldi. Zeytinyağlı sarma tercihim. Ne yazık ki bende şeker başlangıcı var diye evde yapmamaya başladı eşim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Geçmiş olsun. Eşiniz çpk duyarlı. Ne güzel.

      Haçaburide peynirler, bazlamayı andıran hamurun içinde oluyor benim bildiğim. Daha önce gördüğüm. Hatta yapılmasını da öğrendim. Ama Tiflis'te böyle pidemsi şekilde üstündeydi. En alt resimde yarıdan kesik olanda içinde de peynir olduğu gözüküyor. Aslında bizim bazlamayı almışlar, içine peynir koymuşlar :)

      Sil
  10. Ben en iyisi çökelekle idare edeyim.Aşar beni bu yemekler.
    Yine de ellerinize sağlık.
    Ben azıcık yoğurt yemek için mutfağa doğru gideyim.Zavallı midemi kandırayım.
    Mantı yiyiyorum diye.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok hoşuma gitti yaklaşımınız. Çok da güldüm mantının yoğurt kadar sadeleşmesine. Hem yapma derdi de kalmaz. Ben yapamayanlardanım zaten. Çok sevgiler :)

      Sil
  11. Değişik bir lahana dolnası olmuş. Kokusunu pek sevmesemde lezzetine doyamadığım bir yemektir. Yaprağı ayrı severimç kahanayı ayrı =). Kapuskayı da çok severim. Şöyle bol acılı, yanında turşu =) Nefis nefis. Ellerinize sağlık. Sevgilerimle

    YanıtlaSil
  12. Karnıbahar gibi haşlanırken hep kendini belli ediyor lahana da :))) Kabuskasını da çok severim. Bizim yemek kültürümüz harika. Zehracım sevgilerimle :)

    YanıtlaSil
  13. ha haaa hiçbirini bilmiyom ama muhteşem gözüküyorlar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Asıl bir menemen tarifim var ki onu yazmadım. Bildiklerle ilgisi yok. Biber yok mesela içinde. Domates haliyle var. Ama içindekilerin çoğu, alışıla gelmişte olmayan şeyler ! Ne çok şey bilirmişim ben meğer:) Belki yazarım ileride bir gün :)))))

      Sil
    2. menemen mutlaka yaz. en sevdiğim şey. haftada kaç defa yiyiom yaaa. oleeey :)

      Sil
    3. Ne zaman yazayım Derincim?

      Sil
    4. hımmm bak sonra yazarsın rahat olunca yaaa acele etme. içinden en geldiğindee :)

      Sil
    5. Öyle yapayım o zaman :)

      Sil

İzleyiciler

En çok Okunanlar

Arsiv

Follow by Email

Toplam da

Copyright © Acemidemirci