8 Kasım 2016 Salı

Makilikler, Kasım’da çilek açar

Adını o kadar hak ediyor ki burada “kumara”, başka yerlerde “koca yemiş” de denilen dağ çileği. Adı kendine en yakışan varlıklardan biri o mutlaka.

Görüntüsü ne denli farklı bir algı uyandırsa da mesela dikenli kabukları varmışçasına, aslında çilek gibi narin, yumuşak. Hatta dış rengi de olgunlaştıkça çok hoş bir kırmızıya, çilek rengini andıran tonlara dönüşüyor.

Olgunlaşma sürecinde çilek gelişimi gibi. Hamken sert; ama
giderek çilek kıvamında. Kolayca eziliyor, içi dışına çıkıyor dedirtecek kadar. Sakınılması gerekir ezilmekten.

Bodur ağaççıklarda kırmızı kocaman küpeler gibi sallanıyor saplarının ucunda olgunları. Hamları sarı sarı. Ağacın yaprakları da güzel. Süs bitkilerini andırıyor.

Bir tabak dağ çileği. Tek tek dizdim. Ezilmesinler diye
(Her hakkı saklıdır)
Ayşei Yasemin YÜKSEL (Acemi Demirci), 08.11.2016, 18:48


Paylaş :

48 yorum:

  1. Offff harikaaaa tadını çok merak ediyorum

    YanıtlaSil
  2. Sayenizde öğrendim ismini bilmiyordum o.o
    Genelde bulunmuyor Bursa gibi bir yerde,en azından ben hiç görmedim çevremde.Köye gittiğimizde ve orada dağa çıktığımızda görebiliyorum bu meyveyi bi.Bilgilendiri ve şairsel bir yazı olmuş ^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çanakkale Şehitliği'nde bu meyveler dikilmiş ki ziyaretçiler yesin. Kurtuluş Savaşımızda askerlerimiz aç kaldığında bu meyveden yemişler. Bunu bulabilmişler.

      Bildiğim kadarıyla Konya Ereğli'de, Çanakkale'de var. Ankara'da dağ tepe kalmadı. Tepeler artık mahalle adlarında.

      Hangi dağdan bahsettiniz? Dağ meraklısıyım ben :)

      Sil
  3. Ya ben hiç duymadım görmedm yemedm çok merak ettim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şu ışınlama bir gerçekleşse. Hemen gönderirdim İnegöl'e :))

      Sil
    2. ay bi olamadı ya üff

      Sil
    3. Ben de ;) aklıma dışı böle kırmızı kırmızı noktacklı olan jelibonlar geldi

      Sil
    4. Dağ çileği değil; ama onlardan uzak dursan Meltem :)

      Sil
    5. sanırım domuz bişeysi varmış, jelibonu severm; ama onsuz olmam demem, olmazs olmazım çikolatadır

      Sil
    6. Evet, o hayvanın jeli var. Herkesin tercihine, inancına saygım var; kendiminkine de tabii. Ben o hayvanın jeli nedeniyle jelibon yemem hiç :) Sevmem de zaten öyle anlamsız tatları :)))))))

      Çikolatayı kim sevmez? Bitter, sütlü,karamelli, başka başka ne türler.

      Bir de kakaolu mu kahveli mi şekerler satılır. Hava alanlarında görülür daha çok.Kutularda. Şeffaf kaplı. Yuvarlak.Ortası çukur. Hani bir tür bulgurlu bir şey var, köfteli filan adı , onun gibi. Büyük sarımsı kutularda satılır.Tereyağlı bir şekerdir. Şekerle aram yok; ama ona rastlamak iyi :)

      Sil
    7. ayy o hayvanı bilmeden yemiş, tadının iğrençliğinden farketmştim o olduğunu, bööğğ.o dediğin köfte de biizm oraların köftesi hani,isviçreden arkadaşm i çikolatalar getirirdu muazzam.bi kez acaba hepsi ağızda eriyor mu diye 24 tanesini de yemiştim.top gibiydi, ortası da delikti adını unuttum ama rossmanda da satılıyor, sanırım aynı çikolatadan bahsediyoruz onun da kabı şeffaf silindir şekilde

      Sil
    8. :)))))
      Meltemce :)))

      Evet o köfte güneyde. Üzerine salça gibi şeyler dökülüyor.

      Belki de o dediğindir benim bahsettiğim.

      Sil
    9. evet aynen öyle ıspanaklı filan bi sos .bence aynı çikşlattan bahsedyz

      Sil
  4. Hiç yemedim desem:( Diğer adlarını hiç duymadım desem:( Sevgiler...

    YanıtlaSil
  5. Dogada her sey ayri güzel.

    YanıtlaSil
  6. Yanıtlar
    1. Keske buradayken yeseydik:) tadı şahanedir...

      Sil
    2. Evet, tam olgunları iyice tatlı :)

      Sil
  7. Kasalarla nakil edilemeyecek kadar narin olduğundan şehirlerde satılamaz gibi geliyor bana. Zaten tarımının yapıldığını da hiç duymadım. Dağ meyvesi. Dağlar, tepeler, makiliklerde var. Umarım dağlar kalır, dağ çilekleri de üzerlerinde kalır.

    YanıtlaSil
  8. Hiç rastlamadım. Güneyde var mıdır acaba. Çok farklı geldi.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çeşme'den bunlar. Burada varsa güneyde, sizin oralarda mutlak vardır. Makiliklerde rastladım ben. Gerçi makilik ama ardıç çamı, zeytin, sakız çalıları da var.

      Sil
  9. Yanıtlar
    1. Resimde olması olmadı , di mi :)

      Sil
  10. Yanıtlar
    1. Işınlamayı güncel hayata bir an önce sokmalarını istiyorum ki herkese gönderebileyim hemencecik :)

      Sil
  11. harika görünüyorlar benim melek çok sever

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şu ışınlama bir gerçekleşse Melek'e de gönderirdim. Hasat vakti şimdi dağ çileklerinde :)

      Sil
  12. Dağ çilekleri ne kadar da güzel görünüyor.
    Ne diyelim afiyet olsun :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Di mi? Hele dalında küpe küpe sallanırken öyle güzeller ki :)

      Sil
  13. Çok güzel görünüyor çıkıp toplayasim geldi çok ozendim :) tadı da ne güzeldir, afiyet olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tadı çok güzel. Oldukça farklı bir meyve. Dalda yetişenler hep kabuklu, dayanıklı bilinir ya dağ çileği bilinenleri alt üst ediyor :)

      Ah şu metropoller. Ne dağ bıraktı bize dağ çilekli ne de makilik ....

      Sil
  14. Yazımı yazdım, blogları okumaya başladım. Bir de baktım ki konularımız pişti olmuş :))
    Gerçekten dağ çileklerinin rengi o kadar güzel ki, insanın gözünü okşuyor. Kadifemsi bir görüntü hem de dikenimsi bir yüzeyde. Tadı bir başka güzel. Sayenizde bugün pazardan alıp yedim. İlkokulda ders çıkışında külah içinde satın aldığımdan beri hiç yememiştim.
    Teşekkürler Acemi Demirci. Hem anılarımı depreştirdiğin hem de bu güzel meyveyi hatırlattığın için:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bulup yeniden tadabşldşpşnşz için çok sevindim.

      Sanırın şimdilerde olabilecek en organik, katkısız gıda, dağ çileği.

      Organik olması için 50 km. yakınından araç bile geçmeyecekmiş mesela dünya standartlarında. Artık ne mümkün böylesi. Ancak dağlardakiler en tam organik. Dağ çiçeğinden ışgınına, çirişine ki onlar da doğuda en çok.

      Hemen tahmin ettiğim konudaki yazınızı okumaya gidiyorum :)

      Sil
  15. Bizim pazarlarda da çok satılır. Adı kadar görüntüsü ve tadı da güzeldir. Ama hiç ağaçtaki duruşunu görmedim. Afiyetle tüketin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olabilecek en organik, katkısız, genetiği sağlam yiyeceklerden olmalı dağlardan toplandığı için.

      Çok şanslısınız :)

      Sil
  16. İlk defa görüyorum,nasıl güzel görünüyor.
    Afiyet olsun.
    Haklısın adını haketmiş gerçekten zarif ve değerli bir can.
    Yılbaşı ağaçlarının süsleri bunlardan esinlenmiş demek ki..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merihcim, çok şeker meyve. Hem tadıyla hem eriyen şeker gibi olgunlarının yumuşacık olması nedeniyle dağılıvermesiyle hem de görüntüsüyle.

      Dağlar, tepeler yerinde kalsa, insanlar da zarar vermese de hep kalsa bu ağaççık , her geldiğimde görsem. Diğerleri d ekendi yerlerinde kalsalar istiyor insan. Zor dilek şimdilerde bunlar; ama yine de istiyor insan :)

      Sil
  17. Ben dağ çileklerinin görüntülerine bayılıyorum. O kadar sevimli ki :D
    Çok uzun zaman oldu yemeyeli ama tadını hatırlamıyorum desem yeridir :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bugün epeyce topladım. Keşke ışınlayabilseydim :)

      Sil
  18. ayyy yicem bundan yollarda satılıyor yaaa ama anneme telefonda söledim yeme onlar pis oluyo dedi yollardaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :))))) Haklısın, yıkamadan hiçbir şey yenmez.. Ben de yemem. Üstelik yeşillikleri ille tuzlu suda meyve sebzeleri ille sirkeli suda yıkamadan hiçbir işlem yapmam :))) Ama....

      Ama Cumartesi yağmur yağmış. Akşam bitmişti, ancak besbelliydi ortalık sulu, yaş. Yani yıkanmışlardı.Tozları gitmişti.

      Pazar toplanma günü. Normalde öyle bile olsa, yağmur bile yıkamış olsa yemem. Ancak ayakaltı bir yer değil buralar Toz yok. Bir de bulunabilecek en doğal, en organik meyve hatta besin bu haliyle. Kendi kendine sit alanında yetişiyor.

      Yine de yere yakın, sürüngenlerin değeceği değil de yüksek yerlerden topladıklarımdam yedim. Ancak çoğu duruyor. Yıkarım birazdan.

      Sil
  19. İzmir de mevsimin de minik kağıt külahlar için de her yerde satılıyor yıllarca merak ettim tadını ve bir kaç yıl önce tatma şansım oldu çok beğendim.Dağ çileği diye biliniyor burada da.

    YanıtlaSil
  20. Yaygın adı, dağ çileği. Koca yemiş diyenler de var. Ama dağ çileği en güzeli gibi tanımlama olarak. Burada da kumara deniliyor.

    YanıtlaSil

İzleyiciler

En çok Okunanlar

Arsiv

Follow by Email

Toplam da

Copyright © Acemidemirci