28 Kasım 2016 Pazartesi

Nefesi oksijen üfleyen ağaçlar altında nefes almak!

Havadan çok önemsediğimiz ne var şimdilerde. Temiz hava demek, rahat soluk demek. Hava, ağaçlıklı, esintili yerde en temiz. Nefes almak oralarda can bulmak. Geniz yanmadan. Ciğerler kirlenmeden.

Hava, en kıymetli şey, yaşam söz konusu olunca. Hava ve su olmadan hayat olmaz.

Bir yerin havasının  temiz olması oradaki yapılaşmadan, nüfus yoğunluğundan, esintisinden, nem oranından, ağaç yapısına dek ince bir konu.

Ağaçlıklı yerlerde soluklanır ille de. İlle su kenarında yani bir ırmağa aksi vurmuş meşe altında diyelim ki hayat, soluk, hava en iyi duyumsanır. Nefes alınır doya doya.

Havaya uzanan sivri, yuvarlak, dilimci yeşil minik eller vardır; rüzgarda salınırken el sallar gibi. Aslında el sallamaz, savurtur çeri çöpü. Ortalığı temizler. Oksijeniyle. Oksijeni ağaçlar üretir. Havanın kalitesinin belirleyicisi ağaçlardır yani.

İşte o ağaçlardan biri var ki… Küçük ibreli bir çam çeşidi. O, havayı en iyi süzüp arıtan ağaç. Temizleyen. “Ardıç” diyorlar ona.Önce fotoğraf gruplarımda şimdi blogumda.

 Ardıç çamı, Çeşme’nin ağacı. Ziyadesiyle orada yetişebiliyor. O kadar az ki sayıları şimdilerde, dalı bile budanırken kılı kırk yarmalı… Değil kesmek!!!
(Her hakkı saklıdır)

Ayşei Yasemin yüksel (Acemi Demirci), 28.11.2016, 22:33

Paylaş :

24 yorum:

  1. Yanıtlar
    1. O zor kısmı, insan olarak beni çok zorluyor. Ağaçsız ya da azalmış ağaçlı hayat zor bile olamayacak çünkü. Hayat çöl olur o zaman, malum...

      Sil
  2. Sizin verdiğiniz bilgilerden çok yararlanıyorum. Teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok sevindim. Çok teşekkür ederim.

      Sil
  3. Ardıç,kışın da yaprak dökmüyor sanırım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İbrelilerin yani çamların yaz kış yaprağı var. Aslında dökerler de yerine yenisi çıktığı için dökmüyormuş gibiler. Köklerine bakınca dökülmüşler gözüküyor. Onlar da ayrı güzeldir. Ormanlarda çok oluyor. Ah, Bolu Dağları. Batı Karadeniz dağları. Doğu Karadeniz.

      Sil
  4. ağaçlandırma yapmalyız, küçüklerimize aktarmalıyız.ben bi ara orman işlerine gitmiştim, onlar bana fide vermişti dikmem için, hala öyle bir şey yaparar mı blmiyorum; ama keşke herkes en azından 1 ağaç dikse

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer sana yeniden fideler verirlerse birlikte dikelim o fideleri :)

      Sil
  5. Mersin'den dağ yoluna sapıldığında 1300 m. yukarılarda ardıçlar başlıyor. Ardıç kuşları da denen bir kuş türü çekirdeklerini toprağa ekip çoğalmasını sağlıyormuş. Şimdilerde bilimsel olarak da tohum islah ve üretme çalışmaları yapılıyor.
    Ne güzel, doğa da kendini korumaya alıyor. Başka çaresi yok.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, ardıç kuşlarının görevi odur. Göğüsleri benekli çok güzel kuşlar.

      Sizin oralar nasıl güzel yerler öyle.

      Sil
  6. Yazıyı okuyup resimlere de bakarken bir nefes çekme isteği uyandı içimde. Bir temiz nefes bile ne kadar kıymetli..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buralar sit alanıydı. Bugün öğrendim sit alanı olmaktan çıkmış. O canım ardıçlar, sakız çalıları, dağ çilekleri, kekikler, kantaronlar, zeytinler. Bugün keyfimi kaçırmak için yarış var gibi.

      İnsan nefesin anlamını dağda ve ormanda anlıyor :)

      Sil
  7. Ağaçlar nefes almak için damarlarımız onlar. Yine çok güzel bir noktaya değindiniz:)))
    Sizin çektiğiniz fotoğraflardan o kadar etkileniyorum ki kuşlara bakıyorum poz veriyorlar mı diye.
    Doğa daha da anlamlı artık:)))
    Teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğeniyle bakıyorsanız sevinirim. Başka ne isterim ki zaten :)

      Ben teşekkür ederim :)

      Sil
  8. Ne güzel bilgiler, yüreğine sağlık Yasemin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dün, oraların sit alanı olmaktan çıktığını yazdı her yer. Yani bu ağaçlar ve geri kalan her şeye ne olacak bilemiyorum.

      Hakkında yazacak bir şey kalacak mı ileride acaba?

      Çok teşekkür ederim :)

      Sil
  9. ya evet ya en çok aklıma takılan konu bu valla, bu oksijen konusu, hiç nefes alamıyoruz büyük şehirde, ormanlık sahillerde yaşayanlar ne şanslı ya, oksijen ve bir de deniz ürünleri yiyenler.

    YanıtlaSil
  10. Dağ, orman.. Çok düşkünüm. Denizi de çok seviyorum; ama kenarında olmayınca, yakın olmayınca havasını alamıyorum...

    Toroslar başka, Doğu Karadeniz dağları başka, Bolu Dağları başka. Ama hepsinde nefes çok kolay.

    DEniz ürünleri deyince haliyle aklıma ilk balık geliyor. Çoook severim. Çeşme'de elektriksiz ilk iki yılda yani otuz yıl önce taşınan çok kişi yok. Birkaç aile, o kadar. Babam gitmişti. Annem ve ben kalmıştık. Sardlaya mevsimi. Siteye arabayla getirdiler. Aldık. Ve Annem ve ardıç daları ateşinde mangalda , elektriksiz, ama çok güzel ışıtan ay ışığı altında dünyanın en lezzetli ve keyifli balığını yemiştik.

    Binlerce kez daha sonra sofraya balık gelse de o sardalyalerin lezzetine hiçbiri uyamaz :)))

    Ben çiftçi mi olsam büyüyünce? :))))

    YanıtlaSil
  11. Sanayileşiyoruz, kalkınıyoruz diye diye ne toprak bıraktık, ne hava ne de su... Hele o seyrine doyulmaz ardıç ağaçlarının nerdeyse soyunu tükettik. Bozulan iklim şartları yüzünden artık sadece ardıç değil pek çok ağaç türü yok olmaya doğru koşar adım ilerliyor. Yazık... Çok yazık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kimi görsem deniz diye tutturmuş. Deniz müthiş bir güzellik. Ama dağ, orman da müthiş güzellikler. Deniz kenarlarına yığılmaca sonucunda oralar perişan ve bitmiş halde.

      Deniz de kirlendi. Taşla, betonla doldu. Artık dağın, ormanın, bozulmamışlığın, doğanın güzelliğini bir hatırlasalar. Bu yer beğenmenin de modası var. İlle Ege diye her yer yazarsa herkes ille Ege'ye koşturuyor. Çok üzülüyorum Ege için. Çeşme, bizim civarımız hepten doğal sit alanıydı. Birinci derece. On yıl önce ikinci dereceye indirdiler. Birkaç yıl önce de üçüncü dereceye. Dün de öğrendim ki istedikleri olmuş, sit alanı olmaktan çıkmış oralara. Oysa ardıçlar, kuşlar, şifalı otlar, soğanlılar, nar, zeytin, incir ve başka her meyveler. Ve oksijen...... Çok üzgünüm. Toprağı da iyi değildir oraların. Kis toprak. Kayar. Heyelan bile olur yapılaşırsa oralar. Çoook üzgünüm.

      Sil
  12. defne tamam sen istediğin gibi yaparsın ki :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Defne resmi de yayınlayacağım :))))))

      Sil
  13. Fındığa benziyor sanki. Yere düşenlerden alıp koleksiyonuma katardım herhalde. Gittiğimiz kır ve orman gezilerinden illa bir parça getiririm eve.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yapraklarından ağaç biçimine dek , meyvesinin biçiminden rengine lezzetine dek çok özel bir bitki. Ancak oralar gıdım gıdım sit alanı olmaktan çıkarıldı on yıldır. Ve çok üzüntülüyüm o yüzden.

      Orman gezilerinden el boş dönülmemeli zaten. Kozalağından ağaç kabuğuna, yosun tutmuş taşına :9

      Sil

İzleyiciler

En çok Okunanlar

Arsiv

Follow by Email

Toplam da

Copyright © Acemidemirci