27 Kasım 2016 Pazar

Ufuktan kaçan günbatımı, küpe olunca bir ağaççıkta

Kır bayır, dağ eteği, tepesi, pek de ayak altı olmayan yerlerde kendiliğinden yetişen ağacımsı bitkiler olur hani. Sessizce büyürler, salkım salkım çiçek açarlar. Meyve verirler. Kimisi küpeler gibi salınır. Mesela Çeşme'de "kumara" başka yerlerde "koca yemiş" ya da  "davulga" da  denilen o nefis meyve. En bilindik adı  dağ çileği.

İlkten ağaççığıyla karşılaştığınızda, mevsim eğer sonbaharın sonlarıysa dağ çilekleri, kırmızı bilyeler asılmış gibi gözüküyor uzun yapraklar arsında. Üstleri pütürlü. İlk görüşte bıraktığı izlenim bu iri bilyelerin sanki kırmızı deri ile kaplanmış olduğu. Henüz ham dağ çilekleri,  pek yanıltmaz bu izlenimi uyandırmış olmakla, sertçe bir meyvedir olgunlaşmadan önce. Hamken sarı renkte hem. Kızararak olgunlaşıyor.  Olgunlar al, kırmızının her tonundadır.

 Ham, yarı olgun ya da olgun meyveler dalda bir aradayken gün batımının renklerine boyanmış, bir dalda salıncağa binmiş çok iri bilyeler gibi görülürler.  Gün batımı sanki ufuktan kaçıp gelip ağaççıktaki meyvelere konuvermiştir yemiş olup.

Çiçeği, muhteşem bir düzenleme. Zarif bir salkım gibi. Meyvesi ile bir arada ağaççıkta. Çok şaşırtıcı bir ağaççık dağ çileği çalısı. Yaprağıyla, meyvesiyle, çiçeğiyle, renkleriyle.

Olgun meyve, meşinmişcesine pek mi pek görünse de çok narindir. Dikkatlice toplanmazsa ezilir. Uzun süre pakette kalamaz. Yine ezilir.

Fotoğraf guruplarımda yayınladım ilk, dağ çileği resmini. Şimdi sıra burada.

Eğer binalar, siteler, kuleler, ya da her önüne gelence her yere, her yana yapılar  yapılmaya devam edilirse bu kıyıda köşede, dağların kenarlarında yetişen meyveli ağaççık da beton altında kalacak. Dahası anılarda kalacak.
(Her hakkı saklıdır)
Ayşei Yasemin YÜKSEL (Acemi Demirci), 27.11.2016, 22:28
Acemi.demirci@yahoo.com.tr; @AcemiDemirci

Paylaş :

33 yorum:

  1. Dağda yetişen yemişler, üzümler bir başkadır. Bazen acı, bazen kekremsi tadı olan bütün dağ meyvelerinden tadmak ne güzel. Hepsinde bir deva olduğuna inanırım ben.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dediğiniz gibi. Her türlü kirlilikten uzak, güneşin altında olgunlaşan meyvelerin tadı da yararı da başka. Yine dediğiniz gibi hepsinin bir şeye iyi gelen yanı var.

      Sil
  2. Ne kadar da haklısınız. Her yer beton oldu. Bir avuç yeşillik görünce hasret gidermeye çalışıyoruz. Görseller de yazınız kadar güzeldi 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. Fotoğraf gruplarında paylaşılmasına hem şaştım hem de sevindim. Az rastlandığı için olacak.
      :)

      Sil
  3. ben doğa ile iç içe yaşıyorum.. tercihim bu yönde.. mümkün olduunca şehirlerden hatta kasabalardan bile uzak durmaya çalışıyorum... Doğal ortamda yaşadıım halde yazılarınızı okurken doğada doğayı yeniden yaşıyorum. yüreğinize sağlık. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şehirden, kasabadan uzak olmak artık en zor şeylerden. Ne şanslısınız.

      Çok teşekkür ederim :)

      Sil
  4. Dalında görmedim hiç. Oysa koparıp yemeyi ne çok isterdim. Yine canım çekti Salı Pazarından alıp yiyeceğim yine:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Makiliklerde tek tük var. Her yere yol yapıldığından yol kenarlarındakiler toz altında. Ağaççık halinde olduğundan hemen seçilemiyor. Sizin tepelerde vardır diye düşünüyorum.

      Sil
  5. İnsanoğlu istikrarlı bir şekilde gidiyor. Yakında bırakın bu meyveyi ortada tek bir ağaç kalacağından şüpheliyim.

    YanıtlaSil
  6. Bana ege'yi hatırlattın, oralarda da böyledir. Rengi çok güzelmiş, daha önce yerler de yetişen küçük çileklerden yemiştim, dağ çileğini hiç yemedim. Çok güzel olmuş bu post, okuduktan sonra araştırdım. Madrid'in simgesi haline gelmiş ve alkol bulunmaktaymış :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Birkaç hafta evvel Çeşme'deyken toplamıştım. Resimlerini de çekmiştim.

      Hiç alkol içmeyen biri olarak bana hiç dokunmadı. Ki epeyce yemiş sayılırım. Sadece bir ara hafif bir baş dönmesi hissettim. Bu özelliğini biliyorum :)

      Sil
  7. Eskiden elimizin altında olan güzellikler artık sadece marketlerde fahiş fiyatlarla tatsız tuzsuz önümüze geliyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ardından dünya insan dolu olacak; ama yenecek tek bir meyvenin yetiştiği ağaç kalmayacak galiba...

      Sil
  8. Fotografla detayları yakalama ve farkındalık az kazanım değil, öyle narin ve aslında acaba yenebilir mi görüntüsü var ki. Fotografla az söz çok soru..Tadı nasıl? Sevgi ve selamlar..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Davulga adını da çok sevdim ben. Gerçekten de küçücük davullar gibiler. Püskül gibi dökülen çiçekleri de harikaydı. Her şeyiyle öyle güzel ağaççıklar ki. Kıyılabilecek gibi değil...

      Sil
  9. Bizim oralarda da dağ çileği denir. Pazarcı hanımlar tepelerde çok olduğunu hep söylerler ama kafayı kaldırıp o tepelere bakınca yavaş yavaş betonlaşmazlar gözden kaçmıyor ama yapacakta birşey yok üzülmekten başka.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tepeler bitki, canlı yönünden hep en zengin yerler. Kıyılabilir mi? Cevap çoklukla duymak istemediğimiz olan....

      Sil
  10. Eminim çok lezzetlidir.Bir de çilek reçeline bayılırım ben :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok lezzetli. Reçel kırk yılda bir yerim; ama çilek reçeline ben de bayılırım. Çileğe de. Kokusu, tadı :)

      Sil
  11. İstanbul'da nefes alamıyoruz artık, her yer beton:( Bir ağaç gördüğümüzde mutlu oluyoruz... Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir ağaç görünce mutlu olmak.... Mutlu olmak bu kadar zorlaştı...

      Sil
  12. Selam bende koştum geldim size :) güzel paylaşım olmuş, emeğinize sağlık..

    YanıtlaSil
  13. tadı nasıl tatlı mı yaaa ekşi mi. ekşi acı tuzlu yiyemiyom sadecene tatlı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :))) Çikolata mı?
      Tadı nefis. Olgunlaşınca hayli ta kazanıyor. Ve belirginleşiyor.
      Salata filan?

      Sil
    2. salata eh işte ekşisiz iyi olur tabe :)

      Sil
    3. Havuç salatası. Çok severim. Yaz kış olabilir. Üstelik tatlı da sayılır :)

      Sil
  14. İstanbul'un kasveti ve karanlığında, şu fotoğraflar bile içimi açıyor Acemi Demirci. Belediye kaldırım yapacak diye, ağaçların dibine bile beton dökmeye başladı. Yakalarsak, betonları avuç avuç temizliyoruz. Yakalamazsak, zaten sokakta kalan üç-beş ağacımızdan çoğu ölecek ki biri kurudu. Memleket olarak bir yapılaşma, betonlaşma sevdasına tutulduk, yeşile sevdalanacağımıza... Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İstanbul'da yalnızca Tarihi Yarımada'yı gezmekten hoşlanıyorum ki uzun gidemem hiç, kısadır ziyaretim. Kardeşime. Ama o trafiği yok mu, o tıkış hali. Öyle güzel bir konumum şu anki hali? Çok üzücü.

      Sil
  15. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  16. İzmir de de dağ çileği adıyla biliniyor fazla nazik toplarken yerken hafifçe tutulacak bir meyve:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, görüntüsünün uyandırdığı izlenim ile gerçek çok farklı bu meyvede :)

      Sil

İzleyiciler

En çok Okunanlar

Arsiv

Follow by Email

Toplam da

Copyright © Acemidemirci