14 Kasım 2016 Pazartesi

Yetmiş Yılın Akşamında; Karanlık Göğün Altın Tepsi Gibi Dolunayı


“Bu yazım ve yayınımda yayınladığım yetmiş yılda bir gerçekleşen süper dolunaya ait  tüm fotoğraflar bu gece, süper dolunayda benim tarafımdan çekilmiştir. Her zamanki gibi yalnızca kendi çektiğim fotoğrafları kullanıyorum. Başka yerde yayınlanamaz.” 

Ara ara gelen kömür kokusu olmasa neredeyse dağ başından farksız buralarda kimselerin  olmadığı dağlarda, yıldızların çakıl çakıl yanıp sönen göz kırpmaları altında  kamp yapan dağcılar gibi hissetmemek ne mümkün.

Olduğumuz yerde doğal gaz yok. İzmir’den sonra nerede bitiyor doğal gaz bilmiyorum. Rüzgardan ötürü şömine bile tehlikeli bu civarda. Kışın da kalıcı olanlar, bekçiler ya da burayı bırakamayanlar  soba yakıyor o yüzden ısınmak için. Kömürlüsünden. Kömür, kötü kokar. Odun ateşi de islidir; ama yine de kokusu kömürden güzeldir.

Sobalardan tüten  dumanların duyulduğu o eski günlerden şu sıralar. Hani üzerinde kestane pişirilen elma, portakal kabuğu közlenerek içerinin güzel kokması sağlanan ve ille de cız cız cızlayan bir demlik ya da güğüm olan sobalar. Yaz evleri, kışa doğru tam anlamıyla eski kışlardan günler yaşanan kış evleri oluyor. Şaka gibi; ama nemli bir soğuk var etrafta  şimdi. Üşütüyor. Sert esen rüzgarla kemiklere işliyor.  O zaman yazla anılan buralar kışın eşiğindeyken  tablolardaki kış tablosu bu iklim için yadsında da yaşanacak. Gerçek kıştan çok uzakta belki şu nemli soğuklar, ama dumanının kokusu genzi yakan kömürlü soba sıcaklığı ile gerçek kış günü görüntüsünde.

Yetmiş yılın dolunayının günü bugün.  Yetmiş yıl önce görünmüşmüş ay bu haliyle en son. Bugün yetmişinci yılını dolduruşunun gününü kutluyor kocaman bir sevinçle, dev bir portakal gibi parlak mı parlak turuncu renkte.

Yetmiş yıl nasıl adlandırılır? Gümüş yılı değil, platin yılı değil. Olsa olsa gökte süzülen “altın tepsi” yılı bu akşamki ayın  yedi on yıllık aralıklarla büründüğü halinin adı.

Yetmiş yıl önceden  bugüne.  Ve bir dahaki de yetmiş yıl sonra. Bu dolunaya geç kalmış olarak yarın doğacak bebekler, yetmiş yaşlarında görebilecekler   tam şimdiki  anın yine yeniden  oluşunu.
 
Bazı yerlerin göğünün altında olmak ille istenir. Yıldızlar en güzel Muş’ta gözükür. O kadar parlak ve kocaman gözükür ki orada yıldızlar, kaç kat pus, sis, tül altından yıldızları metropollerde cılız ve solgun bir ışık  gibi görebildiğimizi ancak Muş’ta, bir gece kapkara göğün altından yukarıya bakınca anlayabilir insan.

Bilmem kaç yılda bir görülebilen Halley kuyruklu yıldızını seneler oluyor burada görmüştüm. Türkiye’den de gündüz vakti izlenilebilen tam güneş tutulmasında da buradaydım. 14 Kasım dolunayına da burada rastladım. Gökle ilgili güzellikleri, bura göğü altında izlemekten memnunum.
 
Kömür kokusunun  nemli rüzgarla yayılma ya da yayılamaması sırasında üşütücü değişlerini kapişonlar başa geçirilerek hafifletip seyredilen dolunay, yetmiş yıl beklenilecek görkemde Soğuk Koy üzerinden kızıla çalarak karanlıktan çıktı. Rüzgar pervanelerinin kolları önünden geçti. Sonra bulutun içine girdi. Yetmiş yılın utangaçlığıyla. Bir ara buluttan çıkıp yine gözükecektir. Ama saklambaç oynamayı, yedinci on yılda göründüğü bu tek gecede de  unutmayacak sanki.

14 Kasım dolunayının akşamında ay, kocaman. Kızıla yakın turuncu. Altın tepsi gibi. O tepside sunulan da görkemli bir seyir.
Resimlerini çektim. İyi seyirler o halde J
(HER HAKKI SAKLIDIR)

Ayşei Yasemin YÜKSEL (Acemi Demirci), 4.11.2016, 19:21
Acemi.demirci@yahoo.com.tr; @AcemiDemirci

Paylaş :

61 yorum:

  1. Resimlere bayıldım ... Ay ' la ilgili her sey çok dikkatimi cekmistir hep :) belki de ismimin ay ile baslamasındandır bilmiyorum . Ama blogumun ismini de mah-i efruze (ay ışığı) koyduguma gore . Cok guzel bir bilgi oldu benim icin ayın bugun boyle olacagini bilmiyordum . Çok tesekkurler 😊😙❤

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ,Güzel adlar. Güzeller güzeli bir dolunay.

      Sevindim de haberdar olduğuna bu vesile ile :)

      Sil
  2. Sanırım ilk üç fotoğraf sizin değil, aslında 2. ve 4. fotoğraf birbiri gibi ama kızıllığı-beyazlığı değişik. Anlatımınızla birlikte çok güzel olmuş...

    İzninizle bir sayfamı tanıtmak istiyorum;
    Son zamanlarda en çok sevilen Duygusal aşk şarkıları bulunan "Sancak", Yağmur isimli albümünü çıkardı, güzel şarkıları sayfamızda dinleyebilir şarkı sözlerini okuyabilirsiniz...


    Şarkı sözlerinin bir kısmı şöyle;

    İçimi söndüren yağmur, gözyaşımı bastıran yağmur.
    Her gece sesimi duyan yağmur, bana direndi aniden.
    Birisi uyudu göğsümde, hiç ölmedim böyle ömrümde.

    iyi günler dilerim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Blogumda sadece kendi çektiğim fotoğrafları kullanıyorum. Bu yayınımdaki tüm fotoğraflar da bana aittir, benim makinemle benim tarafımdan çejkilmiştir.

      Bozuk resimler ışık ayarıu ve sert rüzfarın objektifi sallaması nedeniyle. Sonraki resimlerde ışık ayarı yapınca ve rüzgarın hafiflediği anda çekilince görüntü istenilen ve olduğu gibi oldu.


      Tek bir kez alıntı fotoğraf kullandım. Japonlar'ın altınla tamir sanatı kintsugi ile ilgili yazımda. Bu tür bir konu ile hiç karşılaşmamıştım ve fotoğraflamak mümkün olmamıştı. Ancak sanatın nasıul olduğu blog ziyaretçileri, okur arkadaşlarımca anlaşılabilsin eğer henüz bilinmiyorsa diye beyaz porselenden kırık bir yüreğe uygulanmış görünümdeki kintsugi sanatına ait o çalışmanın resmiydi o da. "Alıntıdır" diye de belirtmiştim .

      Diyeceğim bu blogdaki iyisinden kötüsüne tüm fotoğraflar yalnızca ve yalnızca benim çektiğim fotoğraflardır!

      Sil
    2. Bende öyle tahmin etmiştim ama birazda değişik gelmişti, dediğiniz gibi ışık ayarıyla birçok şey değişiyor, iyi akşamlar...

      Sil
    3. Araya gireceğim ama fotoğrafın renginin koyu sarı yada parlak olması pozlama süresi ile ilgilidir. Makine saniyenin yarısı kadar sürede çekerse fotoğraf daha sari, koyu renkli olur. Makine aynı görüntüyü 2 saniyede çekerse çok parlak olur ışık patlar... Teknik bir şey bu...

      Sil
    4. Nasıl oldu da silindi yorumum anlayamadım. Haklısın, öyledir.

      Dünkü dolunayın gerçek rengi, resimdeki gibiydi koy üzerinden doğuşunda. Harikaydı. Sadece ışık ile oynadım; ama renk ile oynamadım. Bire bir aynı renkteydi. Muhteşemdi. Kısacık göründü. On dakikadan biraz fazla belki: Sonra buluta girdi.

      Sil
  3. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  4. Yıllar öncesinin bir doğa olayını yıllar sonra yeniden yaşamak ilginç. Bulunduğumuz yerden ayı turuncu değil ama daha büyük, daha parlak görüyoruz. 2034 yılında aynı olayın yeniden görüleceği söylendi haberlerde.
    Yaylalarda karanlıkta yıldızlar çok net izlenebiliyordu. Şehirlerde belki ışıklar o görüntüyü engelliyor.
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çeşme değil de Ankara'da olsaydım şu an ayın böyle görünmeyeceğini biliyorum. Şehir ışıkları ve havasının kirliliğinden bulanık ve solgun bir ay olacaktı. Şimdi Ankara'daki arkadaşlarımın feysbuk paylaşımlarını görüyorum da buradaki kızılımsı turuncu altın tepsi gibi dolunaya hiç benzemiyor.

      Işık kirliliği, puslu hava olmayıp berrak gök altında olunca yıldızlar da, ay da, yetmiş yılda bir olan dolunay da bambaşka :)

      Sil
  5. Bende azcık görünen kısmıyla baktım balkonumdan :) Işıl ışıl resimler çok güzel bu arada paylaşımın için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de teşekkür ederim.Üşüyorum, hava nemli soğuk; ama bu berrak gök altında bu ayı görmekten dolayı burada olduğuma memnunum. Hem de tesadüfen.

      Sil
  6. Ayyy resimler süper. Balkondan sarkıp duruyorum ama cık göremedim dolunayı bir türlü ben. Resimlerle avunayım bari :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. eEvindim o zaman. Soğuk Koy'un üzerinden muhteşem bir altın tepsi yükseliyordu. Şimdi bulutta. Saklandı :)

      Sil
  7. Bu güzel mi güzel görüntüleri aldım, bizim o küçük evin manzarasına koydum. Sobanın üzerine koyduğumuz her şeyin kokusunu da duyumsadım. Özetle ben bu yazdıklarınla mest oldum canım benim. Sağolasın sen emi :)

    Kucak dolusu sevgiler, selamlar.

    YanıtlaSil
  8. Ay ben göremedim:( Artık sizin güzel fotoğraflarınızla idare edeceğim... Gören gözünüze sağlık... Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çeşme'deki son akşam görmek kısmet oldu. Halley'i, tan güneş tutulmalarını da orada izlemiştim.

      Soğuk Koy üzerinden doğuşu böyle kızıl turuncuydu.Kocamandı. Yükseldikçe bilindik rengine dönerken bulutlar arasında kaldı. Öyle resimlerini de çektim. Balkondan. Doğuşundaki hal yoktu ama.

      Sil
  9. Fotoğraflar çok güzel:) Bizim buralar bulutluydu içimde kaldı ayın o halini çekemedim ;/
    Az önce araya girip bir yorum yazdım ama isterseniz yayınlamayın Yasemin hanım. Bir an coşup yazdım :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aaa, yayınladım, seve seve yayınladım. Böyle bilgilerin paylaşılmasını, gerekli görülürse yardımcı olacak önerilerde bulunulmasını severim ve bir şans olarak görürüm.

      Ayrıca çok yerinde ve güzel şeylerdi açıklamaların :) Teşekkür ederim.

      Ay, tıpkı o kızıl turuncu renkle doğdu Soğuk Koy üzerinden. Sonra buluta giriş resmi de var zaten. Ve yükseldikçe alışıldık rengine büründü. Bulutlar arasından da çıkmadı zaten.

      O hallerini de çektim. Gece yarısı dörtte de kalkıp çektim. Ama şimdi yol yorgunuyum. Ayrıca bilgisayarlarımdan büyük olanlar hep yolculukta arızalanır. Şartlar uygun olunca onları da yayınlayacağım.

      Senin güzel önerilerini, bilgilerini hep beklerim. Sevgiler :)

      Sil
  10. Bahsettiğin soba biz de hala mevcut canım:))) kestane sezonu açılıyor yakın da :)) Muhteşem bir görsel şov ne güzel görüntülemişsin canım gönül gözüne sağlık.
    Sobayı seviyorum ama mahalle de herkes yakınca dışarısı kötü oluyor yavaş yavaş doğal gaza geçenler oluyor ama yine de hava kirliliği ayrı bir sorun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sobanın kokusunu duydum. Kendisini görmedim. Uzunca kalsam misafir olup üzerinde portakal kabuğu yakıp kestane közlemek isterdim yakan komşularda :)

      Doğu Karadeniz dağlarında, Bolu Dağları'nda gezginleri ağırlayan kütük evlerde hep soba olur. Çok da güzel ısıtır. Özlemişim.

      Sil
  11. Ankara'da ışıklardan hiç böyle görünmüyordu. Senin fotoğraflar harika arkadaşım sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk hakli tepsi gibiydi Kızıl turuncu. Sonra bulutlara arasında kaldı. Kendi rengine döndü ve pek seçilemedi. İyi ki çekebilmişim bu ilk halini :)

      Sil
  12. inanılmaz, çok güzelmiş,haberim vardı güzel bir görüntü olacağında, izleyeceğim deyip akşam 9 da başımı yastığa koymuştum, yorgunluğa yenik düştü bedenim; ama vurgulamak istiyorum MUAZZAM

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu hali dediğin gibiydi. MUAZZAM. Sonra bulutlara arasındaydı. Gece dörtte kalkıp çektim. Ama bulutlar arasındaydı.

      Sil
  13. Bizie de bir dost haber verdi, hemen avluya çıktık, TaşEv'in önüne. Hava soğuk, dolunay parlak, tepsi gibi ancak beyazdı. Belki biraz geç kalmıştık turuncu halini görmek için. Neyse ki sizin güzel fotoğraflarınızda görmüş olduk:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk doğduğunda kızılca renkteydi. Yükseldikçe beyazlaştı.

      Sil
  14. ne güzel kareler yakalamışsın, biz apartmanlar arasında göremedik bile :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İyi olmuş o zaman hele de ilk büyük ve kızıl halde doğuşunu yakalamam :)

      Sil
  15. Ben ayı hiç göremedim nerdeyse , şansıma artık bulutluydu :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Turuncu-kızıl ve kocaman hali kısa sürdü. Sonra bulutlar arasında kaldı Ve o zaman zaten beyazlamıştı.ç

      Sil
  16. ayyy foto çekmedim nasıl olsa sen çekecektiiin işteeee iyi şeyler yapmışıın :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :)))
      Nasıl olsa ben çektim. Dert değil o zaman :)

      Sil
    2. :)))
      Nasıl olsa ben çektim. Dert değil o zaman :)

      Sil
  17. Yine, yine ,yine bir Yasemin Klasiği tebrik ederim.
    Harikasın.
    Nasıl emek vermiş zaman ayırmışsın ellerine sağlık.
    Kaçırdığımız görsel şöleni sayende yaşadık.
    (Utanğaç utanğaç saklambaç oynamak),nasıl gelir aklına hayal zengini arkadaşım.

    YanıtlaSil
  18. Ben de sevindim o zaman. İyi ki denk gelmişim özellikle Soğuk Koy üzerinden koca bir tepsi gibi doğuşuna Merihcim :)

    YanıtlaSil
  19. Ne de güzel bir seyir oldu çookkk teşekkürler. Ve yıldızların en güzel Muş'ta göründüğünü öğrendim. Kazançlı bir gün oldu benim için...:)))

    YanıtlaSil
  20. Normalde yıldızların bile kum gibi çok inci gibi parlak göründüğü gökyüzünde süperay dilimini yakalamak güzel olmuştur. Şehir ışıklarının gölgelemediği ne varsa gözünüzün önünde..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çeşme'deki son gecede br görsel şölen oldu. Ankara'da o netlikte görülemezdi.

      Bu sabah Ankara'da kar yağıyor. Hem de nasıl. Hava puslu haliyle :)

      Sil
  21. Yanıtlar
    1. Bunları duydukça fotoğraf çekebildiğim ve paylaşımda bulunabildiğim için çok sevinç dı-uyuyorum...

      Sil
  22. fotoğraflar harika :)
    evet şimdiki bebekler 70 yaşında görecek, biz göremeyiz galiba... aman görmeyelim zaten allak bullak etti ruh halimizi ota b.ka ağlar oldum iki gündür :)

    YanıtlaSil
  23. :))))
    İyi o halde :)))
    Deprem olmuş Ege'de ardı ardına. Çok büyük değil. Üç civarındaymış galiba. Hissetmedim; ama deprem sırasında benim de başım sanki gider gelir gibi bir başka döner. Uzunca bir öyle oldu. O an anlarım ki hissetmediğimiz bir deprem oldu civarda.

    Derler ya dolunay körükler diye. Belki de körükledi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bence de körükledi, depremler tsunamiler falan olabilir diyorlardı zaten. bizim vücudun da %70i su olunca içerde tsunamiler baş gösterdi :)

      Sil
    2. Depremi hssetmedim; ama depremlerde çok farklı bir başdönmesi, sanki başım bende değil gibi bir hal olur. Yine oldu ve galiba deprem oldu dedirtti.

      Şu % 70 su meselesine çok güldüm :)

      Sil
  24. Ayşeicim mükemmel yakalamışsın ve çekmişsin eline sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim Demir Kadın. Burada yani Ankara'da olsan böylesi net bir şey yakalamazdım.

      Çok teşekkür ederim :)

      Sil
  25. Ne biliyim, ne zaman böyle bir olay olsa; günün birinde ay mutlaka dünyaya çarpacakmış gibi geliyor. Resimler çok güzel :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hep ayın doğal bir uydu olmadığını ve günün birinde dünya yörüngesinden çıkacağını söylerler. O zaman kadar biz böyle güzellikleri görebileceğiz :)

      Sil
  26. Muhteşemmm fotoğraflar, tebrikler.İlk yorum yazan adaşım gibi ben de aya dair her şeye ilgi duyuyorum.Çok güzel bir yayın olmuş.Emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
  27. Çok güzel anlardı o görüntüler. Yetmiş yıl bekleyip de yetmiş dakika bile görülemeden on beş dakika ya sürdü ya sürmedi uzunluğunda geçip giden aya ait süreç :)

    YanıtlaSil
  28. Bu fotoğrafları görünce göremediğime daha çok üzüldüm. Gerçekten çok güzel fotoğraflar, harikasınız :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şehrin göbeğinde kaçırdığımız şeylerin en olmaması gerekeni sanırım yetmiş yılda bir gözüken dolunay.

      Çok sevindim o zaman resimle de olabilse fikir vermiş olmakla. Kendi çektiğim karemle :)

      Sil
    2. Kesinlikle verdiniz, eksik olmayın :)))

      Sil
    3. Çok iyi, çok sevindim :)

      Sil
  29. ben göktaşı yagmurunu hava kapalılığı sebebıyle kacırmıstım. Dolunayı da kacırcam dıye cok korkmutum Allahtan Amasyadaydım yoksa bızım memleket yıne bulutluymuş o gece :) Fotograflar cookk guzell ♥

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sayenizde çok düşkün olduğum müthiş dağ manzaralı blogunuz karşıladı. Çok memnun oldum.

      Amasya'da çok kez bulundum. Tarihi dokulu, mimarisi, tabiatı olan her yer başkadır gözümde. Çok keyifli anlarla ağırlanacağımız kesin kitap kokan, kültür içerikli bu sitede.

      Sil
  30. 1. ve 2. fotoğraflar hoşuma gitti. 4. fotoğrafta sanırım iso yüksek kalmış. Birde kaç mm'de çektiniz fotoğrafları?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çekim, çok rüzgarlı Çeşme sırtlarındaydı. Bozuk olan kareler, şiddetli rüzgarda sallanmadan dolayı. Objektif bildiğiniz sallanıyor öylesi rüzgarda.

      Nikon P600 ile çektim. 4.3 -258mm. 1:3.3-6.5

      İlk iki resim on dakikadan da uzun sürede çekilebildi. Zaten on beş dakika sürmedi bu görüntü. Buluta girdi ay ve giderek beyazlaştı. Ancak rüzgar ve ayar derken az da olsa yine de elimde bir iki fotoğraf karesi memnuniyet verici halde kaldı :)

      Sil

İzleyiciler

En çok Okunanlar

Arsiv

Follow by Email

Toplam da

Copyright © Acemidemirci